rychle menu

Minimální výška
 Převýšení
 Dnes vystoupáno

Počet účastníků: 6, počasí proměnlivé někdy jarní, někdy zimní, pondělní výstup na Velkou Lúku byl odložen, přes noc napadlo 15 cm nového sněhu a vrcholky byly v mracích, takže byl zvolen náhradní program. Nicméně tento cíl zůstává v programu letošního roku. Výlet se myslím vydařil, a tak rozšiřuji svůj výlet 1.6.2008 nejen do Čachtic, ale i na nedaleké Bojnice A hodnocení? Viděli jsme toho hodně, hodně jsem prožili a vrátila se ta původní náplň výletů, které kdysi byly a ve kterých budeme určitě pokračovat - pro mě je důležitá kvalita, vidět zajímavé věci na výletech, chůze jen v lese, kde nic není, pro mě není

v sobotu jedeme do Trenčína - volím starou cestu z Nemšové - vím, že tam je poutní kostel. Nejdříve však míjíme bývalý klášter Skalka - samozřejmě nezbytná dokumentace a aby bylo něco vidět, když už jsme tady

a takhle to vypadá vevnitř kláštera - foto přes bránu

jdeme dolů a vidíme zajímavý strom obrostlý mechem - takhle to kolem Vizovic asi nevypadá  mala jeskyňka nedaleko

klášter, nyní ale z druhé strany

asi 1 km dále je poutní kostel Skalka, vede od ní malá Křížová cesta  na řece Váh už trénovali kajakáři

od řeky vidíme i hrad Matúša Čáka Trenčianského  ještě jedno malebné zátiší a vyráží do města - na nádraží na první sraz, kde měl čekat Ivan z Bratislavy - zmeškal o pár minut sraz, ale duchapřítomně se vydal k hradu, kde se k nám připojil

z nádraží jdeme parkem kolem bisty M. R. Štefánika  po dlouhé době zavítáme i do hotelu Tatra - kde je vidět z terasy originální římský nápis vytesaný do skály "VICTORIAE AVGVSTORV EXERCITUS QVI LAV GARICIONE SEDIT MIL L II DCCCLV MAXIMIANUS LEG LEG  II AD CVR F". Pro ty co neznají latinsky (jako třeba já) uvádím překlad - „Víťazstvu cisárov venovalo 855 vojakov II. légie z vojska, ktoré sídlilo v Laugariciu. Dal zhotoviť Marcus Valerius Maximianus, legát II. légie pomocnej.“

pokračujeme na prohlídku města - je sváteční sobota - ale na střeše se pracuje - pracovní výkon žádný, ale alespoň si pracovník nežádá žádnou mzdu  Začal jsem objevovat krásy 2D snímků - tj odraz

jdeme zpět na náměstí a kolem míjíme sousoší slovenských národních buditelu - zleva Ľudovít Štúr, J.M. Hurban a M.M. Hodža  před infocentrem (mimo jiné je o víkendech zavřené, protože turisti chodí asi jen v pracovní dny) se koupal kos

pohled na Mírové náměstí  Dolní brána neboli Městská věž - je zde otevřena i vyhlídka od 1.6. do 30.9. (já už tam byl a pohled na město je vskutku hezký - podívejte se na fotoreportáž z roku 2006

z náměstí jdeme přes Farské schody z roku 1568 směrem na hrad, tady nás našel Ivan   u farského kostela narození Panny Marie z roku 1324, loni zde opravovali dlažbu a vskutku, hezky jí opravili. Večer se někteří zúčastňují bohoslužby a noční osvětlení je nádherné

v pozadí piaristický kostel sv. Františka Xaverského  před farou kostela

pak již jsme na hradě a stoupáme k začátku prohlídky, cestou koukáme, jaký je krásný výhled na město - toto je železniční most přes řeku Váh

a zde 2D snímek - krom římského vojáka na koni můžete shlédnout i siluetu trenčianského hradu - jak jsem později zjistil, mají zde stanoviště místní průvodci, pokud sbíráte razítka do svých poutních zápisníčků - pak neváhejte zde zaklepat či požádat průvodce, ochotně vám vyhoví a poradí, kam na výlet  studna lásky

a výstavní kousek - katapult - sloužil zejména k dobývání hradů tím, že se vrhaly kameny či jiné předměty do objektu z větších vzdáleností - v dnešní době něco jako kanonáda z děl  ačkoliv je teprve březen, prohlídky se zúčastní asi 35 osob, pan průvodce je skutečně šikovný a jde vidět, že má svou práci rád a že má opravdový zájem o historii. Ani nám nevadilo cizojazyčný výklad o hradu a historii, podával to opravdu velmi záživnou formou, za což mu tímto děkuji. Takže pane průvodče z 22.3.08 12.45 hod, mockrát děkujeme

z Matúšovej veže jde vidět široké okolí, pořizuji mnoho foteček, toho je např fotbalový stadion, z toho místa je i panoramatická fotka z úvodu reportáže  z dálky jde vidět Vršatec - kde je další zajímavá zřícenina a také množství turistických cestiček - je to další tip na výlet do Trenčína, který bude již letos v červenci

pohled na Mírové náměstí a  piaristický kostel sv. Františka Xaverského  ach jo, nebylo na Povážským Inovci lépe než v okolí Vizovic ?

tak ještě jeden pohled na jižní opevnění a pan průvodce už volá, prohlídka pokračuje v dalších prostorech  využil jsem čas nikoho a zvěčnil vchod do Matúšovej veže - pokud chcete jít nahoru, musíte nejdřív dolů

následuje prohlídka tzv Letnej veže, kde jsou vystaveny vykopávky

pak se přesunujeme do rotundy - v letech 1972-1975 byly objeveny tyto základy a podle nálezů lidských ostatků (viz další obrázek) se výstavba rotundy datuje někdy kolem  11. století

prohlídka pokračuje v Barbořině paláce, nad vchodem jsou dva výklenky, kde jsou pod určitým úhlem vidět frezky, většinu to ale moc nezajímá, já pořizuji záběry

a tady je náš průvodce - konečně se mi ho podařiklo omylem vyfotografovat - a věřte, vždy s úsměvem - tady je poslední část - Zápolského palác - Expozícia Rodovej galérie Ilešháziovcov

takové obrazy mě skutečně udivují  zde pan průvodce říkal něco o karafiátu - doufám že to nebude jako stříbrné benátské zrcadlo ve Fryštáku, kde, jak se říká "která se před něj postaví, tak se do roka provdá" - to jsem totiž zkusil před rokem tj 1.5. a na svatbu to nevypadá

a to už se prohlídka chylí ke konci, ještě prohlídka kočáru a děla a nastal konec. Ani nevím jak, ale nějak jsem se zapovídal s panem průvodcem (pochtívám totiž razítečka hradu) a povídáme si o hradech mj také o Neuschwansteinu, Lindehofu, Tatrách, cestování apod a dávám odkaz na své stránečky, takže doufám že si toto vše přečte. Dostal jsem také tip na výlet na Slovenský Betlém - uvidíte ho také později  a na závěr římský voják na koni tentokráte zevnitř

na pak jdeme okolo Fatiny - dnes mají zavřeno, a tak jdeme na náměstí na malou svačinku a pak hurá na Beckov  máme štěstí - hrad Beckov je v době velikonoc otevřen, počasí se umoudřuje a zažijeme při focení různé formy a barvy

zatímco celá skupina s samoprůvodcem Radimem jsou vpředu, správný fotograf je vždy vzadu, aby mohl tvořit kvalitní snímky

Radim dokonce uměl i číst a Ivan naslouchá - i když je výklad v jiném jazyce, určitě mu to problém nedělalo

z hradeb jdou vidět chladící věže Jaslovských Bohunic a ako povedal Vladko - taká banalita, reaktor ufujazdil preč

tak a na co jsem ještě zapoměl ? Rádo jsi

společná fotka u beranidlam, v pozadí asi nejvyšší bod - hradní kaple  aby nám dobře vyhládlo, vyrážíme ještě na protější kopec - potkáváme dva jezdce na koni

tak ještě jedno zátiší - tento hrad je dosti zachovalý a na rozdíl od Lietavského hradu se příliš viditelně nerozpadá

nedaleko je i židovský hřbitov - některé náhrobky jsou zničeny, zlomeny, je to moc škoda   za průvodcovskou práci si Radim vysloužil jedno foto s krásným pozadím

a poslední pohled na poslední známky bidetu se loučíme s hradem Beckov a míříme zpět do Trenčína na večerní show  Mírové náměstí večer

pohled na hrad z Mírového náměstí  v kostelech jsou mše - je velikonoční sobota - i my jdeme, posloucháme bohoslužbu a pořizuji pár foteček tam , kde jsem byli přes den

synagoga  vodník na Šturovom náměstí -  A pak zazvonil konec a prohlídky Trenčína je konec. A pak jdeme trsat , bumbat apod, ale fotky z toho určitě neuvidíte