Zámek byl postaven na šťáhlavském panství, které
roku 1711 získala Antonie Josefa Černínová od věřitelů zadlužených Kokořovců.
Roku 1715 k němu přikoupila ještě sousední nebílovské panství.Původním sídlem
vrchnosti byl sice šťáhlavský zámek, ale ten už nárokům součastníkům nevyhovoval
a tak Jan Vojtěch Černín z Chudenic, nejvyšší lovčí Království českého v letech
1745-1816 si dal postavit prostý, ale pohodlný zámek, určený pro lov a letní
odpočinek.
Zámek stavěl v letech 1784-1798 pražský stavitel Vojtěch Haberditz. Ten byl
autorem starší obytné části, jednoduché přízemní čtyřkřídlé budovy kolem
obdélného dvora s mansardovým patrem nad jižním křídlem s hlavními společenskými
místnostmi a pokojíky pro hraběte, hosty a sekretáře. Uprostřed nádvoří je
bazén, uvnitř kolem křídel obíhá kamenný ochoz, z něhož vedou vchody přímo do
jednotlivých pokojů. Hostinské pokoje jsou rozděleny zděnou přepážkou na
místnost pro hosta a pro lokaje. Místnosti se vytápěly zvenčí. Architektura je
střízlivá, odpovídá duchu doby, to je konci 18.století. Fasáda je členěná
toskánskými pilastry a lizénovými rámci s obdélníkovými okenními otvory. Tomuto
exteriéru slohově odpovídá jednotný interiér, vytvořený ve slohu Ludvíka XVI.
Většinu pokojů vyzdobil v letech 1787-1788 dekorativními nástěnnými malbami
malíř Antonín Tuvora, učitel českého portrétisty A.Machka. Nejbohatší výzdoba je
v reprezentačních místnostech, kde se figurální motivy v medailóncích střídají s
přírodními, s ptáky a zvířaty. V hlavním sále jsou nástěnné malby sídel Černínů:
vedle Radyně je zde i pohled na tehdejší Kozel. Velmi cennou složkou interiéru
jsou empírová kamna, převážně bílá, ale i temně hnědá a zelená, válcového nebo
hranolového tvaru, kanelovaná , zdobená festony, terči, listovím a na vrcholu
vázou nebo figurou. Vzácným doplňkem interiéru je dobový nábytek-pozdně rokokový
a ve stylu Ludvíka XVI: Z původního zařízení se zachovala i bohatá sbírka holíčské majoliky, stěny pokojů jsou ozdobeny rytinami a pastely.
V polovině 90.let 18.století byly z zámku přistavěny ještě dvě samostatné
dvojice budov, to je patrová kaple a jízdárna a přízemní budova stáje a obydlí
sloužících. Autorem těchto čtyř budov byl pražský architekt Ignác Palliardi.
Těmito novými stavbami vytvořil složitější
půdorys zámku a vyřešil také prostranství před ním. Architektura těchto nových
budov je také prostá, ale působí uměřeností svých proporcí. Na pročleněné fasádě
kontrastuje hra světla a stínu. Vůbec prosvětlenost prostoru je typická pro
celou architekturu. Sochařskou výzdobu zámku provedl pražský sochař Ignác Platzer. Je to především plastika skoleného jelena na terase zámku a ozdobené
vázy na zábradlí terasy. Je také autorem oltáře v zámecké kapli z roku 1794.
Přístavbou nových budov se změnilo využití křídel obytné budovy. Na místě
původních stájí po levé straně vchodu bylo roku 1832 dodatečně upraveno malé
divadlo, na které navazuje prostor knihovny. Po smrti bezdětného Vojtěcha
Černína zdědil panství roku 1816 jeho prasynovec hrabě Kristián Vincenc z Valdštejna-Vartemberka. On ani jeho nástupci , kteří bydleli v zámku až do roku
1945, zde neprovedli žádné rozsáhlejší úpravy.
Na zámku je velká a cenná knihovna, kterou shromáždil Jan Vojtěch Černín z
Chudenic po roku 1945 vzácnou stadionovskou knihovnou s tisky z let 1517-1840. V
60.letech 20.století byl zámek restaurován a jízdárna přeměněna na galerii, kde
je expozice životního díla sochaře Karla Dvořáka. Objekt byl ve správě Krajského
střediska státní památkové péče a ochrany v Plzni. Zámek je obklopuje
rozsáhlý anglický park, jehož dnešní podoba je dílem zámeckého zahradníka F.X.France.
V parku roste na 50 druhů jehličnanů (tisy, metasekvoje, kavkazská jedle aj) a
111 druhů listnáčů (včetně liliovníku tulipánokvětého). Francovo jméno nese 10
km dlouhá naučná stezka okolím zámku, s 8 zastávkami a informacemi přímo v
terénu.
Dnes jedna hojně navštěvovaná památka v rukou státu.