rychle menu

Statistika

Délka trasy

15 km

Maximální výška 300 m n.m.
 Minimální výška 245 m n.m.
 Převýšení 55 m
 Dnes vystoupáno 190 m

Počet účastníků : 5 trasa: Zahrádky - Peklo - Sosnová a zpět (7 km) , hrad Bezděz, (4km) Zahrádky , počasí ráno i půl minuty drobného deště, pak už jen hezky, večer tma že nebylo vidět na cestu (6km)

Cestou do České Lípy se nic nestalo, nedaleko obce Liběchov vlevo ve směru na Českou Lípu je socha sv. Kryštofa - patrona řidičů, tak se nedivte když v tomto místě uvidíte auta blikat troubit - zdraví jen patrona. I já mu zamával a tak se nám nic nestalo. Večer se pak vydáváme do obce Holany, kde se připojuje poslední člen výpravy  Druhý den brzo ráno se vydáváme z obce Zahrádky vlakové nádraží do údolí Peklo - zajímavé závory, někteří se snaží na něčem domluvit, ale potvory mi to nechtěli říct

Hned kousek po kolejích už vidíme skály a železniční most ze kterého pak jdeme do údolíčka  Tak ani nevím jestli jde o skalní útvar nebo želvu či nějaký podobný tvor, ale hezký jinak

Na kraji údolíčka krásná chaloupka - to bych si nechal líbit

PEKLO - Národní přírodní památka chráněná od r. 1967, která vznikla hlubokým zářezem Robečského potoka do druhohorních kvádrových pískovců tvořících zdejší geologický podklad. Zbytek lužního lesa a významné hnízdiště ptáků  V Pekle je i pamětní deska  neúnavného bojovníka za svobodu a lidská práva, mluvčího Charty 77 -  Ladislava Lise, který zde byl podroben tzv. ochrannému dohledu, který skončil v červnu 1987. A zde žil až do své smrti 18.3.2000 Jeho životopis zde

A jeden pohled na potok

pod obcí Sosnová se nám otevřela panorámata na skály, no někteří museli ihned všechno prošmejdit a prolézt  Cestička vede opravdu malebnou stezkou

chvilka pro šmejdění

a na poslední skále si dáváme odpočinek, kocháme se a necháme se fotit automatem - to jsme my - vlastně řečeno Bylo nás pět

a na kafíčku u obce Sosnová a hned obdivuji první mobilní telefon, jaký to byl prcek  rybičky v místním rybníčku byly dosti hladové, hned se vrhly na jídlo. pak se vydáváme zpět do Zahrádek podél trati

A tady aby bylo vidět že jdeme po kolejích, některým činí problém přizpůsobit délku kroku vzdálenosti jednotlivých pražců. V tomto  úseku bychom vlak nechtěli potkat, vpravo vlevo skály

a konečně známej most, kde jsme ráno scházeli do Pekla a tak jupííííí  blíží se konec první etapy  Nádraží v Zahrádkách je malebné, ze strany od cesty k nepoznání. A pak míříme do obce Zahrádky do restaurace U kovárny, kde si dáváme zvěřinové hody. Slečna vrchní byla z naší krásy tak zblblá že se trošku sekla v její neprospěch, nu což i mistr tesař se utne někdy

Náš obětavý řidič nás veze na další putování s Bolkem a Lolkem - na hrad Bezděz.

po malém stoupání narážíme na první hradní bránu, kopec je trošku prudčí a někteří se zadýchávají - inu to kouření  jazyk až na vestě, možná to bude tím, že v Práglu mají jiný vzduch

u další hradní brány (Čertova věž), za ní je pak cesta kamenitá a trošku klouzavá pro ty co mají nevhodnou obuv. Mě se šlo lehce a poskakuji s kamene na kamene jako laňka  pohled na zachovalé hradby podél čertovy stěny, na stránkách hradu se dozvíte i jednu povídku o čertech na Bezdězu (podle neoficiálních pramenů jsem byl zde některými členy proklet až do 5. kolena kvůli kopci, ale já nic neviděl )

ano to mládí, plíce v kapse, ale ostatní dorazili až za 15 minut, takže Pavel to ještě zvládl fajn  po krátkém odpočinku u pokladny a malého občerstvení - nanuku - vyplňuji 15 minutovou pauzu na průvodce výstupem na Velkou věž, ostatní odpočívají dole u brány

stíhám pohled na okolí - tkzv. Čertova věž  a v mezipatře i pohled na krásné okno. Pak scházím dolů a další čas vyplňuji focením hradu

hradní Velké věže  Po bitvě na Bílé Hoře byl hrad v majetku Albrechta z Valdštejna, který jej přebudoval na klášter, pak obsazen Švédy a od roku 1662 až do zrušení kláštera Josefem II. zde žilo několik mnichů.

první zmínky o založení hradu je z roku 1264 Přemyslem Otakarem II, za třicetileté války byl vypálen. V této části hradu byl prý věznen kralevic Václav II se svou matkou Kunhutou.

pohled na Máchovo jezero  když Máchovo jezero tak tu musel být i Karel Hynek Mácha

jeden z pohledu na jednu z kapliček z původní křížové cesty

Spící panna u Provodína ze zříceniny Jestřebí jde vidět  pohled na hrad Bezděz, kde jsme před chvíli byli

poté navštěvujeme i jednu zříceninu - Jestřebí

pohled na kostel ze zříceniny Jestřebí  zříceniny nejstaršího hradu na Českolipsku založeného v druhé pol. 13. stol. pány z Dubé. Během 15. stol. byl několokrát dobýván. Od 16. stol. se uvádí jako pustý

znalci starších filmů si určitě vybaví scénu z filmu Dovolená s Andělem, kdy J. Marvan je zde na výletě. Jediný vchod na zříceninu je hezký a zachovalý. Koukáme se a pak se přesouváme do Zahrádek kouknout na další zajímavost - viz dále  Novozámecká průrva odvádějící vodu z rybníka, je začátkem Robečského potoka. Byla vytesána ve skále již ve 14.století, je dlouhá 175m, hluboká 14m a šířka dosahuje až 7m.

stavidlo

pak se přesouváme do České Lípy zavést dva členy do jejich příbytku a na zahradě fotím nejen květenu, ale i králíky a pejska lízacího.

a pes Kirby - lízací, který mi věrně pomáhal při focení a neustále se ke mě lísal a pak už do Zahrádek pak na večeři do campu okolo Holanských rybníků a nazpět "zkratkou" zpět, takže jsme nachodili min. 3 km navíc