rychle menu

Statistika

Délka trasy

11 km

Maximální výška 874 m.n.m.
 Minimální výška 434 m.n.m.
 Převýšení 440 m
 Dnes vystoupáno 475 m

Na středeční den byl naplánován odpočinek - i počasí se mělo zkazit a opravdu - při příjezdu na jeskyně Na pomezí drobně sněží (viz další reportáž). Po návštěvě jeskyň se vydáváme do města Jeseník, abychom tam obkoukli něco zajímavého - vodní tvrz, projít se na Křížový vrch a na rozhlednu Zlatý chlum. v infocentru nás vřele přijal zdejší pracovník, který předvedl svou profesionalitu - skutečně toho věděl hodně. Získal jsem také razítka města Jeseníku do mého deníčku. Pak míříme na oběd - na náměstí Svobody byli tak rychlí že jsme polívku snědli dřív než donesli pivo a během chvilky jsme byli po obědě. Pak vyrážíme na Křížový vrch, kde si dáváme kafíčko, cestou vidíme památník Vincenta Priessnitza. Pak pokračujeme na rozhlednu - čím výše, tím více je znát ranní snížek v lese, na rozhlednu jsme dorazili dokonce jako první turisti toho dne, teplota byla rekordní +2,5 stupně. Pak pokračujeme dolů k Čertovým kamenům - tam už vládne zase jaro. Malé upozornění - dámy v lodičkách tam nechoďte. Pak již klesáme do města a nemůžeme si nechat ujít zevní prohlídku Vodní tvrze - asi tak byla kdysi voda. Pak jen příjemné posezení u kávičky v jedné herně (zrovna byl videoklip Scotty - Dont stop ) Cestou zpět malé zastavení u zámku a hradu v Branné a malé zastavení pod Třemi kameny - náhle se opět vyčasilo a je nádherný pohled na Praděd.

1. den  - 21 km - odpolední procházka na Tři kameny
2. den - 25 km - Kouty n. Desnou - Vřesova Studánka - Keprník - Šerák - Ramzová, malá projížďka vlakem
3. den - 26 km - Červenohorské sedlo - Švýcárna - Barborka - Praděd - Kouty n. Desnou
4. den - 11 km jeskyně na Pomezí, město Jeseník, rozhledna Zlatý Chlum, Čertovy kameny (2 reportáže)
5. den - 27 km - za slůnětem na Kralický Sněžník
6. den - 25 km - vodopády pod Medvědí horou, elektrárna Dlouhé Stráně, návštěva Loučné nad Desnou
7. den - Hanušovice, Velké Losiny - papírny, zámek

celkem 135 km z toho po sněhu 39 km

1. den - procházka na Tři kameny2. den - Kouty n. Desnou - Vřesova Studánka - Keprník - Šerák - Ramzová, malá projížďka vlakem3. den - Červenohorské sedlo - Švýcárna - Barborka - Praděd - Kouty n. Desnou4. den -  město Jeseník, rozhledna Zlatý Chlum, Čertovy kameny

4. den - jeskyně na Pomezí5. den - za slůnětem na Kralický Sněžník6. den - vodopády pod Medvědí horou, elektrárna Dlouhé Stráně, návštěva Loučné nad Desnou7. den - Hanušovice, Velké Losiny - papírny, zámek

radnice a informační centrum v Jeseníku neboli Frývaldov (název, který platil do roku 1947) - nebojte se zajít do infa pro nějakou informaci, kde co najít, je tam opravdu ochotný personál  památník Vincenta Priessnitze najdete snadno - směr Křížový vrch od autobusového nádraží po modré

jeden z detailů památníku  Křížový vrch je 671 metrů vysoký kopec nad městem Jeseník. V minulosti byl holý a nacházela se zde tkzv. Kravská louka. Na té podle písemných údajů stála již v 17. století dřevěná kaplička, ve které byl umístěn obraz Ježíše Krista. Dle dochovaných údajů k tomuto obrazu nosili věřící jako pokání za spáchané hříchy dřevěný kříž. Z jejich darů byla později postavena křížová cesta. Odtud také pochází název Křížový vrch. Dřevěná kaplička byla zbourána až v 19. století, kdy nechal na vrcholku kopce sedlák Neugebauer ze Streitové postavit kapličku zděnou

hajný Robátko se svou milou

v restauraci na Křížovém vrchu - místo pro VIP,  vypadá hezky útulně, v krbu praskalo hořící dřevo, všude vycpaniny zvířat  a postupujeme pak dále na rozhlednu

v lese začal být znát ranní snížek - zasněžený pařez  a ještě více snížku

a více snížku i na stromech   už tam budeme ?

nedalo mi vyfotit čerstvý snížek na jehličí  konečně rozhledna Zlatý Chlum - jsme zde první podle sdělení obsluhy chaty - inu kdo by tady chodil v takovém počasí

opravdu bylo teplo, +2,5

pak již scházíme dolů na Čertovy kameny - z této strany byl les ještě krásnější od snížku  sníh se držel jak mohl

i pavučin se držel, prevít jeden  a to jsem já

Čertovy kameny - nahoru jen s vhodnou obuví  a pro silné nátury

to je ten důvod proč vhodnou obuv, na vrcholek se trošku škrábe, ale při trochu dobré vůle tam vyleze každý

a z vrcholku kamenů koukám na rozhlednu, kde jsem ještě před chvilkou byli  scházíme do Jeseníku a jdeme k Vodní tvrzi

nakouknu i dovnitř trošku  je tam výstava od doby lovců mamutů - radši tam nejdu, co kdyby mě tam zavřeli jako exponát

ještě jeden pohled na tvrz i s pohledem na vodní příkop bez vody, hop na kafe a hurá "domů"

za Jeseníkem koukáme na Šerák a okolí - počasí se vyčasuje, bude zase hezky

a vrtule - opravdu se točily - nevěříte ? věřte

máme dostatek času - zabočujeme do obce Branná - a že tu mají hezký obecní úřad

Fojtství bylo zbudováno jako přízemní budova na konci 16. stol. O sto let později byla stavba zvýšena o patro. Další, zvonové, patro fojtství má nejasný původ, pravděpodobně pochází z 19. století. Vnitřní prostory objektu nejsou zatím přístupny veřejnosti.

Hrad Kolštejn byl založen pány z Wüstenhube na počátku 14. století. První zpráva o stavbě hradu je zaznamenána poprvé v roce 1301. V 15. stol. za pánů ze Zvole byl hrad rozšířen a přestavěn na výtečně opevněný, těžko dobyvatelný středověký hrad. Na počátku 17. století Žerotínové a páni z Vrbna vybudovali zámecké budovy tzv. středního a dolního hradu. Snažili se o přestavbu hradu do podoby pohodlného renesančního sídla. V této době také vznikla i dodnes dochovaná průjezdní vstupní tzv. Černá věž.  Kostel sv. Michala byl původně evangelickým kostelem s názvem Zmrtvýchvstání Krista. Byl postaven v letech 1612-1614. Pro katolicismus byl kostel upraven v roce 1743, v této době došlo také k přesvěcení kostela na patrona sv. Michala. V 19. stol. si kostel vyžádal rozsáhlé stavební úpravy

pomník německým vojákům z dob 1914-1918 v Novým Losinách

u Tří kamenů zatavujeme, obloha se náhle vyjasnila a tam se ještě kocháme vším co je vidět